Početna Registracija Login
[ Najnoviji Postovi · Članovi · Pravila foruma · Pretraga · RSS ]

Page 1 of 11
Forum » Od Bebe za Vas » S druge strane ogledala » Demon (*icon-0*)
Demon
BebanaDate: Nedelja, 16.10.2011, 06:22 | Number # 1
Username: Bebana
Poruke: 454
Nagrade: 5
Reputacija: 1
Reproofs:
Offline
Demon




Demon je bestjelesno mitlolosko bice za kojega se u staroj Grckoj drzalo da donosi inspiraciju i znanje kao posrednik izmedju bogova i covjeka. Dok se kasnije, dolaskom krscanstva demon poceo drzati za zlo bice koje zeli odvesti covjeka na krivi put, dalje od boga. Demone su takodjer zvali vragovima, ili palim andjelima. Demonski zavodnici zena su se zvali incubi; muskaraca succubi. A potomke takvih incubi demona i zena se smatralo vjesticama.

U Knjizi postanka citamo o andjelima koji opce s "ljudskim kcerima". Mitovi drevne Grcke i Rima izvjestavaju o bogovima koji se prikazuju zenama kao bikovi, ili labudovi ili zlatna kisa i u tom obliku ih oplodjuju. U jednoj ranoj krscanskoj tradiciji, filozofija ne proizlazi iz ljudskog genija nego od demonskih spletki, od palih andjela koji odaju nebeske tajne svojim ljudskim bracnim drugovima. Izvjestaji sa slicnim elementima pojavljuju se u svim svjetskim kulturama. Usporedno s incubima pojavljuju se arapski djinn-i, grcki satiri, hinduisticki bhut-i, samoanski hotua poro-i, keltski dusii i mnogi drugi. U jednoj epohi opsjednutoj demonima, bilo je lako demonizirati one kojih se bojimo ili ih mrzimo. Tako se govorilo da je Merlinov otac incubus. Isto se govorilo za Platona, Aleksandra Velikog, Augusta i Martina Luthera. Povremeno cijele narode - na primjer Hune ili stanovnike Cipra - njihovi neprijatelji optuze da njima gospodare demoni.

U talmudskoj tradiciji arhetipni succubus je Lilith, koju je Bog stvorio iz prasine, zajedno s Adamom. Ona je istjerana iz Raja zbog neposlusnosti - i to ne Bogu, nego Adamu. Sve otada, ona provodi svoje noci zavodeci Adamove potomke. U drevnoj iranskoj i mnogim drugim kulturama, vjerovalo se da nocne izljeve sjemena prouzrocuju succubi. Sv. Tereza Avilska je izvijestila o zivo dozivljenom seksualnom susretu s jednim andjelom - andjelom svjetla, ne tame, bila je u to sigurna - kao sto su to cinile i druge zene koje je kasnije posvetila katolicka crkva. Cagliostro, carobnjak i varalica iz osamnaestog stoljeca, prosirio je glasinu da je on, poput Isusa iz Nazareta, proizvod sjedinjenja "djece neba i zemlje."
BebanaDate: Nedelja, 16.10.2011, 06:23 | Number # 2
Username: Bebana
Poruke: 454
Nagrade: 5
Reputacija: 1
Reproofs:
Offline
Anticka Grcka

Vjera u demone je bila prosirena u starom svijetu. O njima se mislilo vise kao o prirodnim nego natprirodnim bicima. Hesiod ih cesto spominje. Sokrat je opisivao svoju filozofsku inspiraciju kao djelo osobnog, dobrocudnog demona. Njegova uciteljica, Diotima iz Mantineje, govori mu (u Platonovoj Gozbi) da je "Sve demonsko posrednik izmedju Boga i smrtnika. Bog nema izravni kontakt s covjekom." I nastavlja: "samo kroz demonsko postoji doticaj i razgovor izmedju covjeka i bogova, ili u budnom stanju ili u snu."

Platon, najcuveniji Sokratov ucenik, pripisivao je veliku ulogu demonima: "Niti jedna ljudska priroda ojacana velikim mocima nije u stanju srediti ljudske poslove" rekao je " a da ne bude preplavljena drskoscu i krivnjom..."

Ne dajemo govedu da bude gospodar goveda, ili kozi da gospodari kozama, nego smo mi nadmocna rasa koja njima vlada. Na slican nacin Bog, u svojoj ljubavi spram covjecanstva, nad nas postavlja demone, koji su nadmocna rasa, i oni se s velikom lakocom i uzitkom za sebe, a i nista manje za nas, brinu o nama i daju nam mir, postovanje, red i pravdu, nikad ne zakazu i cine ljudska plemena sretnima i ujedinjenima.

On je cvrsto poricao da su demoni izvor zla, i prikazao je Erosa, cuvara seksualnih strasti kao demona, a ne boga, "koji nije ni smrtan ni besmrtan, ni dobar niti zao". Ali svi kasniji platonisti, ukljucujuci neoplatoniste koji su snazno utjecali na krscansku filozofiju, smatrali su da su neki demoni dobri a neki zli. Njihalo se ljuljalo. Aristotel, cuveni Platonov ucenik, ozbiljno je razmatrao ideju da su snovi djelo demona. Plutarh I Porfirije smatrali su da demoni, koji nastanjuju gornji zrak, dolaze s Mjeseca.
BebanaDate: Nedelja, 16.10.2011, 06:24 | Number # 3
Username: Bebana
Poruke: 454
Nagrade: 5
Reputacija: 1
Reproofs:
Offline
Krscanstvo



Rani crkveni oci, unatoc tome sto su upijali neoplatonizam iz kulture koja ih je okruzivala, zudjeli su za time da se odvoje od "poganskih" sustava vjerovanja. Naucavali su da sve poganske religije stuju demone i ljude, i oboje pogresno shvacaju kao bogove. Kada se Sv. Pavao zalio (u Efezanima VI, 12) o zloci na visokim mjestima, on nije mislio na korumpiranost vlasti, nego na demone koji zive na visokim mjestima: Jer mi se ne borimo protiv krvi i mesa, nego protiv knezevina, protiv sila, protiv vladara svjetske tame, protiv duhovne zloce na visokim mjestima.

Otpocetka, puno se vise mislilo pod pojmom demona, negoli sto podrazumijeva poetska metafora o zlu u ljudskim srcima.

Sv. Augustin je bio jako uznemiren demonima. On navodi pogansko misljenje koje je prevladavalo u njegovo doba: "Bogovi zauzimaju najvisa podrucja, ljudi najniza, a demoni srednja podrucja... Oni imaju besmrtnost tijela, ali strasti su im zajednicke s ljudima." U Knjizi VIII Bozje drzave (otpocete 413), Augustin upija ovu drevnu tradiciju, zamjenjuje bogove Bogom, demonizira demone, tvrdeci da su svi, bez iznimke, zli. Oni nemaju nikakvih vrlina. Oni su izvor svog duhovnog i materijalnog zla. On ih zove "zracnim zivotinjama... koje zude nanositi zlo, kojima je potpuno tudja pravednost, koji su nateceni od ponosa, blijedi zbog zavisti, vjesti u zavodjenju."

Oni mogu tvrditi da nose poruke izmedju Boga i covjeka, prerusavajuci se u bozje andjele, ali ovo drzanje je zamka kojom nas pokusavaju namamiti u vlastitu propast. Oni mogu poprimiti svaki oblik, I znaju mnogo stvari - "demon" znaci "znanje" na grckom - posebice o materijalnom svijetu. Ma koliko bili inteligentni, nemaju milosti. Oni vrebaju "uhvacene i prevarene duhove ljudi" pisao je Tertulijan "prebivaju u zraku, zvijezde su im susjedi, saobracaju s oblacima."
BebanaDate: Nedelja, 16.10.2011, 06:24 | Number # 4
Username: Bebana
Poruke: 454
Nagrade: 5
Reputacija: 1
Reproofs:
Offline
Srednji vijek

U jedanaestom stoljecu, utjecajni bizantski teolog, filozof i sumnjivi politicar, Mihael Psellus, opisao je demone ovim rijecima:

Ove zivotinje zive u nasem vlastitom zivotu, koji je pun strasti, jer oni su prisutni vecinom u strastima, a njihovo prebivaliste je materija, a takav im je i polozaj i stupanj. Iz tog razloga i oni su podlozni strastima i cvrsto su uz njih vezani.

Neki Richalmus, opat Schoenthala, oko 1270. napisao je cijelu raspravu o demonima, bogatu iskustvom iz prve ruke: on vidi (ali samo kada su mu oci cvrsto zatvorene) bezbrojne zlobne demone koji zuje oko njegove glave poput zrnaca prasine - a i svih drugih ljudskih glava.

Unatoc ucestalim valovima racionalistickih perzijskih, zidovskih, krscanskih i muslimanskih nazora na svijet, unatoc revolucionarnom socijalnom, politickom i filozofskom vrenju, postojanje, velik dio karaktera, pa cak i ime demona nije se izmijenilo od Hesioda do krizarskih ratova.
BebanaDate: Nedelja, 16.10.2011, 06:26 | Number # 5
Username: Bebana
Poruke: 454
Nagrade: 5
Reputacija: 1
Reproofs:
Offline
Kuliminacija straha od demona



Opsjednutost demonima pocela je dosizati vrhunac kada je, u svojoj cuvenoj Buli iz 1484, papa Inocentije VIII objavio:

Doslo je do nasih usiju da pripadnici oba spola ne izbjegavaju odnose sa zlim andjelima, incubima i succubima, i da uz pomoc njihovih vradzbina, i carolija, bajanja, cini i zazivanja, guse, istrebljuju i unistavaju zenski porod.

Isto tako, oni stvaraju brojne druge nevolje. Ovom Bulom Inocentije je otpoceo sa sustavnim optuzivanjem, mucenjem i smaknucima bezbrojnim "vjestica" po cijeloj Europi. One su bile krive zbog, kako je to Augustin opisao, "zlocinackog mijesanja s nevidljivim svijetom".

Unatoc tome sto je Bula spominjala "pripadnike oba spola", nije iznenadjujuce sto su smaknute bile vecinom djevojke i zene.

Mnogi vodeci protestanti narednih stoljeca, unatoc svojim razlikama spram katolicke crkve, prihvatili su gotovo identicne poglede. cak i humanisti poput Desideriusa Erasmusa i Thomasa Moorea vjerovali su u vjestice. "Napustanje carolija" rekao je Johne Wesley, utemeljitelj metodizma "je u biti napustanje biblije". William Blackstone, cuveni pravnik, tvrdio je u svojim Komentarima engleskih zakona (1765):

Nijekati mogucnost, a kamoli postojanje carobnjastva i vjestica je izravno kontradiktorno Bozjoj rijeci u raznim paragrafima i Starog i Novog Zavjeta."
BebanaDate: Nedelja, 16.10.2011, 06:28 | Number # 6
Username: Bebana
Poruke: 454
Nagrade: 5
Reputacija: 1
Reproofs:
Offline
"Prepoznavanje" demona u covjeku

Papa je zaduzio Kramera i Sprengera da napisu preglednu analizu, koristeci svo akademsko oruzje kasnog petnaestog stoljeca. Uz pomoc iscrpnih citata iz biblije, iz djela starih i novih ucenjaka, oni su stvorili Malleus Maleficarum (cekic za vjestice), ispravno opisan kao jedan od najuzasnijih dokumenata ljudske povijesti. Thomas Ady, u Svijeci u mraku, osudio ga je kao "skup zlobnih doktrina i izuma", "stravicnih lazi i nemogucih stvari", koji sluzi da bi se prikrila "njihova besprimjerna okrutnost od usiju svijeta." Ono na sto se Malleus zapravo svodi je da ako si optuzen za carolije, onda si vjestica. Mucenje je nepogresivo sredstvo za demonstraciju ispravnosti optuzbe. Optuzeni nema nikakvih prava. Ne postoji mogucnost suocavanja s tuziteljima. Malo je paznje poklonjeno mogucnosti da je optuzba podignuta iz necasnih motiva - recimo, zbog osvete ili ljubomore, ili pohlepe inkvizitora koji su u vlastitu korist rutinski konfiscirali imovinu optuzenih. Ovaj tehnicki prirucnik za mucitelje takodjer sadrzi i metode kaznjavanja sracunate da oslobode demone iz tijela zrtve prije no sto je proces "ispitivanja" ubije. S Malleusom u ruci, i zajamcenim papinim hrabrenjem, inkvizitori su se poceli pojavljivati po cijeloj Europi.

Inkvizitori su zaposljavali tragace za vjesticama, takozvane "ubadace", koji su primali zgodnu premiju za svaku djevojku ili zenu koju bi predali na smaknuce. Nisu imali nikakva razloga da budu oprezni u svojim optuzbama. Obicno su tragali za "vrazjim znakovima" - ogrebotinama ili madezima - koji, nakon uboda iglom niti bole niti krvare. Jednostavan trik sakom cesto je prikazivao iglu kako toboze duboko prodire u vjesticino tijelo. Kada nije bilo "vidljivih znakova" bili su dostatni i "nevidljivi". Pod vjesalima, jedan je "ubadac" priznao da je doveo do smrti dvijestotine dvadeset zena u Engleskoj i s kotskoj, za dobit od dvadeset silinga po komadu".
Forum » Od Bebe za Vas » S druge strane ogledala » Demon (*icon-0*)
Page 1 of 11
Search: